Ett pappersbruk som levererar ut ca 3000 ton papper om dagen har höga krav på logistiken i fabriken. När Stora Ensos bruk Kvarnsveden i Borlänge behövde förbättra flera av sina sorterings- och transportsystem vände man sig till Camatec.
Tidningsdöd eller ej, så behöver Europa fortfarande enorma mängder tidnings- och journalpapper. Kvarnsveden, som är helt specialiserade på dessa papperstyper, skickar varje dag ut ca 3000 ton papper till mottagare över hela Europa.
– Kundernas behov av olika bredd och tjocklek på pappersrullarna varierar över tid och därmed förändras även våra behov av rullhantering, säger Bernt Löfkvist, senior projektledare vid Kvarnsveden. Och eftersom produktionen och rullhanteringen håller ett högt tempo och varje rulle är värd en ansenlig summa pengar måste vi till varje pris undvika stillestånd och skadade rullar.
Rullhantering på Kvarnsveden
Tre förbättringar
Tre viktiga förbättringsprojekt har Camatec nyligen utfört åt Kvarnsveden: En ombyggnad av en karuselltransportörskurva i rullhanteringen, en förbättrad stoppfunktion på en sorterings- ramp och en smidigare lösning på en så kallad Loadmate, den sista utmatningsfunktionen innan rullarna är på plats i tågcontainern. Bernt Löfkvist går metodiskt tillväga när han guidar oss och börjar således vid den av förbättringspunkterna som ligger först i transportlinjen, nämligen den transportkurva som har fått ett bättre bana.
Rullarna varierar mer
– När kurvan en gång byggdes så såg rullarna annorlunda ut, förklarar Bernt. De var mindre och kunde därför gå på varsitt spår som gick parallellt i svängen. Numera kan rullarna variera från sextio centimeters bredd till fyra och en halv meter. Diametern på rullarna kan växla mellan 90 och 125 centimeter.
– Detta har fört med sig att rullar kan stöta ihop med varandra i kurvan, säger Bernt. Vi har fått jobba mycket manuellt och med fotoceller för att styra rullarna rätt, men har ändå drabbats av stillestånd och ibland förstörda rullar.
Camatecs lösning på problemet var att göra kurvradien större, vilket resulterar i att svängen börjar tidigare. Nu är risken för hopstötning mellan rullarna på de båda transportbanorna obefintlig.
– Kurvan fungerar numera utan problem och vi slipper fotocellerna och stillestånd, intygar Bernt Löfkvist. Det var en riktigt bra förändring. Nästa station som Camatec har åtgärdat är en av sorteringsramperna i den stora sorteringshallen där rullarna transporteras in på transportörer och sedan puffas av dessa och in på en tvärsgående ramp där de mjukt fångas upp av en stopper och lagras för vidare transport ut till packhallen.
Henrik Svedberg och Bernt Löfkvist
Nya ledpunkter gav mjukt stopp
– De flesta av de här sorteringsramperna fungerar som de ska, men för de tyngsta rullarna har vi en av tre special- ramper som ser annorlunda ut och den har inte fungerat perfekt, säger Bernt Löfkvist. Rullarna fångas inte upp och stoppas så mjukt som behövs, utan det blir stötiga rörelser som får rullen att hoppa över stoppbalken. Henrik Svedberg från Camatec förklarar hur sorteringsrampen har förbättrats:
– Vi satte in nya ledpunkter med automatsmorda ledlager för att förbättra stabilitet och driftsäkerhet. Resultatet blir en mjukare och säkrare gång på rullarna så att de inte riskerar att skadas. Det blir heller inga stopp i flödet som orsakas av att rullstoppen hakar upp sig, vilket kunde inträffa tidigare.
Loadmate – en speciallösning
Den allra sista sorteringen av pappersrullarna innan de skeppas iväg till hamnen i Zeebrügge i Belgien för vidare landtransporter ut i Europa, sker i en hall där gaffeltruckar fördelar ut rullarna på en ”sexfilig” så kallad loadmate.
– Loadmaten var en prototyp som togs fram särskilt för oss för tolv år sedan, berättar Bernt Löfkvist. Det finns en likadan i Hylte bruk och en vid mottagningen i Zeebrügge, numera även en i Tillbury. Som många protyper blev inte loadmaten hundra procent perfekt från början och har byggts om med olika funktioner genom åren. Nu senast kallades Camatec in för att förbättra den ytterligare.
– Problemet var att varje spjut på loadmaten hade en egen drivkedja som hade en drift i vardera änden på spjutet, förklarar Henrik Svedberg. När kedjan började slacka blev det avbrott och stopp i sorteringen. Krav på just-in-time Ett stopp i sorteringen av utleveranser är inget man drömmer om när det står ett helt tågsätt inne i lagret som väntar på att fyllas och komma iväg just in time.
– Vi fäste ihop alla sex spjuten med en balk och samlade drivningen med en s-drift i mitten av spjuten istället, säger Henrik Svedberg. Nu räcker det med två drivkedjor som dessutom hålls sträckta med hydrauliska kedjesträckare. Bernt Löfkvist nickar instämmande.
– Vi hade en justeringsvända i början, men därefter har allt fungerat som det ska, säger han. Och det känns ju skönt nu när flödena är så pressade och vi har krav på just in time-leveranser.