Camatec säkrar Kiruna kyrka inför historisk flytt

Camatec har fått ett ansvarsfullt uppdrag: att säkerställa att Kiruna kyrka, ett av Sveriges mest värdefulla byggnadsminnen, klarar av de påfrestningar den kommer att utsättas för under sin planerade flytt 2025. Vårt uppdrag innebär att analysera och beräkna alla laster som den 600 ton tunga byggnaden kommer att möta under transporten till sitt nya läge.

Projektets omfattning
Kyrkan, med en yta på 40×40 meter och en höjd på 40 meter, är helt byggd i trä och en av Sveriges största träbyggnadsverk. Dess unika konstruktion gör att flytten måste ske med yttersta försiktighet och precision. För att säkerställa detta kommer hela kyrkan att 3D-skannas, vilket möjliggör detaljerade beräkningar för att förutse påfrestningarna och behovet av förstärkningar i konstruktionen.

Förberedelser för flytten
Flytten, som är ett centralt inslag i den omfattande stadsomvandlingen i Kiruna, innebär att kyrkan transporteras på en sträcka av cirka 5 kilometer, där vägsträckan utvidgas till 24 meter för att ge plats åt trailers. Dessa trailers kommer att köras in under ett balksystem som byggs upp under kyrkan. Hela strukturen lyfts sedan försiktigt upp för att transporteras till den nya platsen ungefär 1,5 kilometer österut.

Camatecs expertis och erfarenhet
Camatec valdes för detta uppdrag tack vare vår långa erfarenhet av att hantera komplexa bevarandearbeten med hjälp av avancerade tekniker och beräkningsmodeller. Vi har tidigare utfört liknande arbete, bland annat i samband med 3D-skanningen och bevarandet av regalskeppet Vasa, där vår expertis bidrog till att förlänga skeppets livslängd.

Fakta om Kiruna kyrka och dess flytt

  • Arkitektur och kulturarv: Byggd 1912 och designad av Gustaf Wickman, inspirerad av samisk byggnadstradition och nordisk nyromantisk stil. Kyrkan är ett symboliskt landmärke för staden och dess historia.
  • Nytt läge: Kyrkan kommer att placeras i Kirunas nya stadskärna, noggrant utvald för att ge samma atmosfär och vyer som tidigare.
  • Kulturminnesmärkning: Som byggnadsminnesmärkt måste flytten ske varsamt för att bevara byggnadens historiska värde.
  • Tidplan och genomförande: Flytten beräknas vara genomförd hösten 2026, och stadsflytten förväntas vara klar under 2030-talet.

Denna flytt är en viktig milstolpe i den pågående omvandlingen av Kiruna och en påminnelse om hur teknik och omsorg kan mötas för att bevara vårt kulturarv för framtida generationer. Camatec är stolta över att vara en del av detta historiska projekt.

Så här går flytten av Kiruna kyrka till
För att flytta den historiska Kiruna kyrka har en fem kilometer lång och 24 meter bred väg byggts. Vägen följer i stort sett befintliga sträckor men innefattar också nya partier för att säkerställa en så rak och jämn väg som möjligt. Kyrkan klarar endast en lutning på högst fem procent, vilket innebär att backar längs vägen har jämnats ut. Under vägen måste också hinder som broar, viadukter, stolpar och skyltar tas bort för att göra plats för transporten.

Förberedelse av kyrkan för transport
Den 600 ton tunga kyrkan ska transporteras på specialanpassade jättetrailers. Ett massivt balksystem i tre lager byggs under kyrkan för att lyfta och stödja den. Detta system väger lika mycket som kyrkan själv. För att placera balkarna kommer marken att grävas upp runt byggnaden, dock utan att påverka den befintliga grunden. En ramp byggs under kyrkan där två trailers backar in med ett avstånd på 23 meter mellan sig. När de är på plats höjs de så att de får kontakt med balkarna och kan lyfta kyrkan från grunden – då är allt redo för transport.

Själva transporten
Kyrkan transporteras till sin nya plats i Kiruna centrum med en hastighet på 0,5 kilometer i timmen, en resa som beräknas ta två dagar. En chaufför går bakom trailerekipaget och styr med hjälp av en kontrollenhet. Varje hjulpar på trailern kan styras individuellt och anpassas för att hålla kyrkan i exakt rätt nivå, trots vägens eventuella lutningar. Transporten utförs av det nederländska specialföretaget Mammoet, experter på tunga transporter.

Bevarande av orgel och altartavla
Kyrkans imponerande orgel, med sina över 2 800 pipor, måste demonteras och transporteras stående för att inte skadas. Den fyra meter höga altartavlan, som är målad på en väggduk, lämnas på plats under transporten. En specialiserad grupp arbetar enbart med att skydda altartavlan under hela processen.

Varför inte demontera kyrkan?
Att montera ner och sedan bygga upp kyrkan igen är inte ett alternativ, eftersom risken för skador är för stor. Målet är att flytta hela byggnaden intakt för att bevara dess unika arkitektur och historiska värde.

0
År av sammanlagd erfarenhet
Vi kan det här!
0
Lösta problem
Finns inget vi går bet på!
0
Vi väljer dig
Vi väger alla jobb lika tungt!
0
Sportutövare
Vi har bra kondition och orkar ta hand om er!